Terugroepactie airbags Citroën C3 & DS3

Op dit moment roept Citroën een aantal modellen terug vanwege problemen met airbags. Het gaat om de volgende modellen:

  • – Citroën C3 met bouwjaar 2009 tot en met oktober 2016
  • – Het nieuwe model Citroën C3 wat vanaf eind 2016 is geleverd, valt niet onder de terugroepactie
  • – Citroën DS3 met bouwjaar tot en met 2017

Wilt u een afspraak maken? Momenteel ontvangen wij zoveel telefoon over deze actie dat wij niet elk telefoongesprek kunnen aannemen.

Vul het formulier in en wij nemen contact met u op, wij doen ons uiterste best om u op werkdagen op dezelfde dag terug te bellen.

Onderstaand op de pagina vindt u veelgestelde vragen over deze actie.

U kunt hier zelf checken of de terugroepactie van toepassing is voor uw auto:
-Voor Citroën: https://www.citroen.nl/onderhoud/kwaliteitsverbeteringen.html
-Voor DS: https://www.dsautomobiles.nl/services-en-onderhoud/my-ds/kwaliteitsverbeteringen.html

Veelgestelde vragen


Kan de airbag zomaar eruit komen?

Nee, de airbag kan er niet zonder reden uit komen. Echter, als de airbag wordt geactiveerd, bijvoorbeeld door een ongeval, kan er extra er letsel ontstaan door de airbag.

Ik hoor dat in andere landen deze auto’s al veel eerder zijn stil gezet / de terugroepactie al veel eerder is uitgevoerd

Auto’s in het zuiden van Europa zijn als eerste vervangen. Dit komt doordat langdurige blootstelling aan warm weer i.c.m. de zilte zeelucht zorgt voor een veel groter risico op het niet juist functioneren van de airbag tijdens een ongeluk. In Nederland zijn de eerste 100 gedemonteerde airbags getest, geen van allen toonde deze een defect.

Hoe groot is de kans op letsel als we een ongeluk krijgen en de airbag wordt geactiveerd?

Wij weten het niet, maar het lijkt om 0,01 procent te gaan. De eerste 100 gedemonteerde airbags in Nederland zijn getest, deze hadden geen van allen een defect.

Valt mijn auto er onder? Ik heb geen brief gehad:

ALLE Citroëns C3 van 2010 tot en met 2016 vallen er onder, maar alleen oude modellen, ALLE nieuwe modellen C3’s zijn voorzien van een andere airbag en lopen geen risico. Bij de Citroëns DS3’s is het iets lastiger, bij de DS3’s tot en met 2017 vallen er onder. Bij jongere exemplaren moet dit aan de hand van het chassisnummer bekeken worden.
U kunt dit zelf ook controleren:
https://www.citroen.nl/onderhoud/kwaliteitsverbeteringen.html

Ik mag niet rijden, maar moet toch gewoon werken?

We beseffen heel goed hoe groot de impact van deze boodschap is. Er wordt met man en macht gewerkt aan oplossingen om de problemen zo klein mogelijk te maken. We hopen dat u er begrip voor heeft dat wij pas sinds 18 juni 17:30 op de hoogte zijn van de situatie. Wij zijn druk bezig om extra capaciteit te regelen en zodra dat geregeld is zullen wij contact opnemen om de afspraak te verplaatsen.

En als ik toch ga rijden?

Dat wordt ten zeerste afgeraden. U neemt daarmee een risico.

Wanneer is dit voor mij opgelost?

Het zal er onder andere aan liggen of de airbags beschikbaar zijn, dat is nu nog moeilijk te zeggen. Wij zijn op zeer korte termijn extra capaciteit aan het vrijmaken om u te kunnen helpen als de airbags beschikbaar zijn.

Ik heb al een afspraak staan, maar pas over …. dagen. Zolang kan ik niet wachten.

Zodra er extra capaciteit is en de airbags beschikbaar zijn, dan gaan wij afspraken naar voren halen.

Ik moet vervangend vervoer hebben.

Of en hoe Stellantis voor vervangend vervoer gaat zorgen is op dit moment nog onbekend. Het gaat om bijna 40.000 Citroëns C3 en DS3 in Nederland, dit vraagt een enorme planning en inzet van alle partijen. Als hier meer informatie over bekend wordt zal dit meteen gedeeld worden.

Zijn er kosten aan verbonden?

De airbags en montage worden volledig vergoed door Stellantis, meer duidelijkheid over eventuele andere kosten hebben wij niet.

Ik ga er niet meer mee rijden, kom hem maar halen.

Momenteel is hier geen oplossing noch capaciteit voor, als die er komen willen wij altijd met u mee denken, verder is hier nog geen informatie over.